Een gedegen marketing strategie is belangrijk om de positie van je bedrijf en/of merk(en) in de concurrerende omgeving te verbeteren cq te waarborgen. Komen tot een goede strategie voor jouw bedrijf of merk(en) vergt het nodige denkwerk, tijd en inspanning.
We starten een marketing strategie traject altijd met het gezamenlijk vastleggen van de doelstelling en het ambitieniveau (waar wil je staan over 3-5 jaar…).
Daarna gaan we aan de slag met de zogenaamde situatie-analyse waarin we kijken naar interne factoren (sterktes en zwaktes voortkomend uit, P&L, organisatie, missie/visie etc) en externe factoren (kansen en bedreigingen voortkomend uit marktontwikkeling, marktaandelen, bekendheid, concurrentie, wetgeving etc). Op basis hiervan formuleren we een SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) en bepalen we samen de belangrijkste strategische vragen die we in de volgende stappen van de marketing strategie willen beantwoorden.
Hierna gaan we samen de zogenaamde “Key Strategic Questions” (de strategische kernvragen) formuleren waarop het uiteindelijke plan een antwoord moet geven om de doelstellingen te realiseren.
Als dit traject is afgerond gaan we tijd besteden aan de concrete acties die nodig zijn om dit te gaan waarmaken in de markt (waar/wat/hoe). Dit noemen we “Where to Play” en “How to Win”.
Als laatste zullen we de verschillende acties ook moeten uitzetten in een tijdlijn…niet alles kan tegelijk. Dit noemen we de zogenaamde Roadmap.
Neem contact op en ontdek wat ik voor jou en je team kan betekenen op het gebied van Marketing Strategie.