Communicatie- en activatieplannen komen vaak voort uit de (marketing) strategie van je bedrijf. Maar soms wordt een apart communicatieplan opgesteld, bijvoorbeeld als onderdeel van een product-introductie, voor een evenement of voor een campagne.
Mark van Dinther Consulting heeft ruime ervaring met het opstellen en uitvoeren van effectieve communicatie- en/of activatieplannen. Tevens heb ik een waardevol netwerk van freelance communicatie-professionals en reclamebureau’s die op verzoek kunnen bijspringen en ondersteunen. Zie ook de referentie-projecten.
Belangrijk startpunt is dat de marketing- en communicatieplannen van je bedrijf intern duidelijk en helder worden gecommuniceerd naar alle medewerkers binnen je bedrijf.
Vooraf bepalen we in overleg de doelstellingen van het communicatie en/of activatieplan (liefst zo SMART mogelijk). Wil je je personeel informeren over (eventuele nieuwe) kernwaarden van je bedrijf of wil je reviews ontvangen van (potentiële) klanten? Wil je werken aan naamsbekendheid of loyaliteit van klanten of een betere conversie vanuit je website?
Nadat we de doelstellingen hebben vastgelegd gaan we aan de slag met de communicatiestrategie. Per communicatiedoel kan de doelgroep verschillen, zoals (potentiële) klanten, stakeholders of je eigen personeel. De communicatiestrategie is dan verschillend. In het marketingplan hebben we de doelgroepen al in kaart gebracht. Aan de hand hiervan maken we zogenaamde persona’s, een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) klant of bijv werknemer. Hierdoor komt de doelgroep tot leven en wordt het communicatieplan scherper en doelgerichter.
Op basis hiervan kunnen we een communicatie-briefing opstellen (bijv voor een reclamebureau) met daarin onze kernboodschap en de gewenste communicatie-stijl (zogenaamde tone-of-voice). Ook leggen we vast welke communicatie-middelen zijn gewenst. Deze communicatie-middelen zullen we vooral afstemmen op de belangrijkste touch-points uit de customer-journey (de “reis” die de klant maakt gedurende zijn informatie- en aankoopproces).
Als laatste leggen we duidelijk vast wat het totale budget is voor het communicatie en/of activatieplan inclusief een slimme verdeling van de zogenaamde productie- en mediakosten.
Belangrijke vuistregels voor effectieve marketing communicatie zijn:
- bereik zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep, zowel met fysieke distributie als met communicatie.
- fysieke beschikbaarheid en mentale beschikbaarheid (mate waarin doelgroep het product of merk in “haar/zijn hoofd” heeft zitten) zijn de belangrijkste invloeden op het marktaandeel.
- Zorg ervoor dat je opvalt
- Ben consequent in het bouwen aan en laden van je merk
- Gebruik onderscheidende merkeigenschappen